Beweeg je handen als wolken

De oefening “Beweeg je handen als wolken” komt in alle sets van de verschillende Tai Chi-vormen voor. In de sets wordt de oefening als een lopende beweging uit gevoerd (zie video).

Als losse Qigong-oefening echter, is deze beweging ook ‘op de plaats’ uit te voeren. Neem hiervoor de basis Tai Chi-positie aan (voeten schouderbreedte, knieën licht gebogen ofwel niet op slot, maak de rug lang door het bekken iets naar binnen te kantelen) en sta rechtop, stabiel en ongedwongen. De gehele oefening kan zo op één en dezelfde plaats worden uitgevoerd. Het onderlichaam blijft stil, maar wel ontspannen. Het bovenlichaam draait zacht op de ruggenwervel.

Effecten van “Beweeg je handen als wolken”

  • De draaiing van links naar rechts maakt de ruggenwervel soepel
  • Inwendige organen worden zacht gemasseerd en gestimuleerd
  • De hand die naar beneden wijst is licht gespannen en gebogen (handpalm wijst naar beneden)
  • De andere hand, die als een wolk voor het lichaam door drijft in de richting van de elleboog, is volledig ontspannen
  • Bij het wisselen van de hand, wordt de gespannen hand ontspannen, en de ontspannen hand gespannen, waardoor de meridianen worden gestimuleerd
  • Wanneer bij de oefening ook de ademhaling wordt gecombineerd ontstaat een vorm van meditatie. De snelheid van de ademhaling en beweging kan men zelf bepalen. Adem in = Beweeg je handen als wolken naar rechts en wissel de handen; Adem uit = Beweeg je handen als wolken naar links en wissel de handen… enzovoort. Wanneer de ademhaling nog langzamer en dieper wordt, kunnen de bewegingen ook langzamer. Adem in = Beweeg je handen als wolken naar rechts; adem uit = wissel de handen; adem in = Beweeg je handen als wolken naar links; adem uit = wissel de handen enzovoort.
  • Om de beweging nog verder te verfijnen, kan het martiale aspect uit de zelfverdediging worden meegenomen. De ontspannen hand, draait langzaam, waarbij de elleboog omlaag gaat, waardoor de wisseling van de gespannen hand en ontspannen hand veel vloeiender gaat.

Stap voor stap uitleg van de oefening “Beweeg je handen als wolken”

De oefening “Beweeg je handen als wolken” begint met het gewicht verplaatsen naar het rechterbeen en het lichaam geleidelijk naar rechts draaien. Til de linker voorvoet op en draai de voet op de hiel naar binnen. Beweeg de linkerhand (met schuin naar boven gekeerde palm) in een bocht voor de buik langs naar de rechterschouder. Op hetzelfde moment opent men de rechterhand weer (de “rechte hoek” verdwijnt), waarbij de palm naar buiten wordt gekeerd. Daarbij kijkt u naar de linkerhand. Laat het bovenlichaam langzaam linksom draaien, waarbij het gewicht wordt overgebracht op het linkerbeen. De linkerhand gaat in een boog voor het gezicht langs, waarbij de handpalm langzaam naar buiten draait. Beweeg de rechterhand in een bocht voor de buik langs naar de linkerschouder. De handpalm wijst schuin naar binnen. Intussen wordt de rechtervoet naast de linker gezet (afstand ongeveer 20 centimeter). Kijk naar de rechterhand.

Het bovenlichaam nu iets naar rechts draaien, 2 uur, en het gewicht verplaatsen naar het rechterbeen. De rechterhand beweegt verder naar rechts (handpalm nog steeds naar buiten gekeerd), terwijl de linkerhand in een bocht voor de buik schuin omhoog tot op schouderhoogte wordt gebracht (handpalm naar binnen gekeerd). Kijk naar de linkerhand.

Nu worden de bewegingen “Beweeg handen als wolken” herhaald. De wervelkolom dient als as voor alle bewegingen van het bovenlichaam; de heupen en de taille moeten ontspannen blijven. Alle bewegingen worden rustig en beheerst uitgevoerd.